اساسنامه انجمن

دانلود فایل پی دی اف اساسنامه انجمن

 

بسمه تعالی

«اساسنامه انجمن صنفی كارگری راهنمایان گردشگری شهرستان ویژه کاشان»

 

 



ماده 1 - هدف:

به استناد ماده 131 قانون كار جمهوری اسلامی ایران و در اجرای آیین‌نامه انجمن‌های صنفی و كانونهای مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارگران كه خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز باشد؛ این انجمن صنفی تشكیل می‌گردد.

 

 

ماده2 -  نام، حوزه فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن صنفی:
 

نام:  انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری شهرستان ویژه کاشان كه در این اساسنامه به اختصار «انجمن صنفی» نامیده می‌شود.
 

حوزه فعالیت انجمن صنفی: حوزه جغرافیایی شهرستان کاشان و توابع آن بوده و محل استقرار دفتر مركزی آن در استان اصفهان شهرستان کاشان می باشد.

 

تبصره: هیئت مدیره می‌تواند هر زمان كه ایجاب نماید، نشانی انجمن صنفی را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان با اطلاع به اعضا - از طریقی كه به تصویب مجمع عمومی رسیده باشد - به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی نیز منعکس نماید.

 

ماده 3- وظایف اساسی و عام انجمن صنفی:

 

كوشش در جهت استیفای حقوق و خواستهای مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن.
 

برنامه ریزی و پی گیری در ارتقای سطح مهارت کارگران عضو
 

تلاش برای آموزش فرهنگی و اجتماعی اعضا به منظور ارتقای سطح آگاهی های لازم در شناخت و تامین حقوق اعضا
 

تلاش در بررسی و تحقیق در خصوص مشکلات، نارسایی های اقتصادی، مهارتی، افزایش بهره وری و ارایه پیشنهادات به اعضا، مدیران و مسوولان مربوط.
 

جمع آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشكلات، شناخت نیازها و اولویتها.
 

دریافت ورودیه، حق عضویت و كمكهای مالی داوطلبانه اعضا.
 

همكاری در جهت تأسیس، تقویت و گسترش شركتهای تعاونی وصندوق قرض الحسنه مربوط به وظایف انجمن صنفی و تلاش جهت تامین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط.
 

همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت بهتر مشکلات کارگری و اجرای قانون کار.
 

حمایت ودفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفه‌ای اعضا از طریق ارایه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمانهای دولتی و ملی.
 

 خرید، فروش و تملك اموال منقول و غیرمنقول انجمن صنفی به نام و به حساب انجمن صنفی مشروط بر آنكه به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
 

شركت در مذاكرات حرفه ای با سایر سازمانهای كارگری ذیربط مشمول قانون و انعقاد پیمانهای دسته جمعی با سازمانهای كارفرمایی.
 

 پیوستن به انجمن‌های صنفی همگن به منظور تشكیل یا عضویت در كانون با رعایت مقررات قانونی.
 

 فعالیت مشترک با کانون انجمن های صنفی مربوط در حدود قوانین و مقررات کشور.
 

همكاری با سایر تشكل‌های صنفی مربوط و انجام سایر وظایف و اختیاراتی كه به موجب مقررات قانونی بر عهده انجمنهای صنفی قرار داده شده یا خواهد شد.
 

 

 ماده 4: وظایف اختصاصی انجمن صنفی:
 

حفظ حقوق و منافع مشروع قانونی
 

افتتاح و یا بستن حساب در بانکها
 

خرید و فروش اموال منقول و غیر منقول مشروط بر آنکه به منظور جلب نفع نباشد.
 

حضور در مراجع حل اختلاف به نمایندگی از سوی اعضاء و دفاع از حقوق آنان
 

دعوت مجامع عمومی طبق مقررات اساسنامه
 

تهیه و گزارش سالیانه به مجمع عمومی
 

تهیه و تنظیم تراز مالی و همچنین پیش بینی بودجه سال آتی جهت ارائه به مجمع عمومی
 

 تدوین آیین نامه های داخلی
 

تعیین میزان حق عضویت اعضاء بر اساس جدول تعیین شده از طرف مجمع عمومی
 

اعلام کتبی تشکیل جلسات مجمع عمومی 15 روز قبل از انعقاد جلسه به وزارت کار و امور اجتماعی
 

تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضاء
 

تدوین برنامه انتخابات
 

ارائه پیشنهادات جهت تغییر یا اصلاح اساسنامه و یا خط مشی و تسلیم به مجمع عمومی برای تصویب آن
 

بررسی و تأیید صلاحیت افرادی که درخواست عضویت داده اند
 

انعقاد قراردادهای دسته جمعی به نمایندگی از اعضاء با سایر تشکل های کارگری و کارفرمایی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و همچنین آیین و اساسنامه انجمن های صنفی
 

انجام کارورزی مبتدیان (راهنمایان جدید)
 

همکاری با اداره میراث فرهنگی کاشان و شهرداری کاشان خصوصاً در ایام خاص (گلاب گیری و نوروز)
 

تهیه بروشور کارت پستال، فیلم، اسلاید و... پس از کسب مجوز از اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان و شهرداری کاشان
 

  برنامه ریزی جهت آموزش راهنمایان
 

رفع مشکلات توریست ها و گردشگران با ایجاد ارتباط عمومی
 

تهیه لباس فرم مخصوص در مراسمات و ایام خاص در صورت امکان
 

معرفی راهنما به متقاضیان و توریست ها و دفاتر گردشگری
 

برقراری روابط بین المللی و روابط بین سایر ارگان ها
 

همکاری با دفاتر خصوصی
 

تقسیم کار بین اعضاء به صورت عادلانه
 

ارائه خدمات رفاهی به اعضاء
 

اقدام به تمدید کارت عضویت اعضاء با همکاری منشی و خزانه دار
 

تعیین حق الزحمه راهنمایان طبق ضوابط اداره میراث فرهنگی کاشان و شهرداری کاشان
 

  طراحی بسته های گردشگری و جذب گردشگر در تمام فصول سال
 

 اجرای همایش های مختلف در سایر زمینه ها
 

عقد قرار داد قبل از تحویل تور به راهنما و یا استقرار راهنما در یک بنا (در صورت توافق با سازمان میراث فرهنگی و سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان)
 

جذب، آموزش و به کارگیری راهنمایان جدید و فارغ التحصیلان رشته مدیریت جهانگردی
 

  تشکیل کمیته ها
 

کمیته ها عبارتند از:
 

کمیته حقوقی
 

کمیته آمار و اطلاعات
 

کمیته رفاهی
 

کمیته تدارکات و پشتیبانی
 

کمیته آموزش
 

کمیته روابط عمومی

 

 


ماده 5:شرایط عضویت:

 

كلیه كارگران واجد شرایط زیر می‌توانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند:
 

تابعیت ایران
 

شاغل در حرفه راهنمایی در حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارایه مدارك شناسایی معتبر شامل فیش حقوقی، تأییده از حراست ادارات میراث فرهنگی، تأییده از سازمان، دفتر یا آژانس های شاغل در آن
 

نداشتن محكومیت كیفری مؤثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.
 

قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه وتصمیمات و مصوبات قانونی اركان انجمن.
 

پرداخت ورودیه و همچنین پرداخت حق عضویت به طور مرتب.
 

تبصره 1:كلیه واجدان شرایط می‌توانند آزادانه عضویت انجمن صنفی را بپذیرند و هیچ كس را نمی‌توان به قبول عضویت در انجمن صنفی مجبور یا از قبول عضویت آن منع نمود.
 

تبصره 2: شكایت در خصوص عدم پذیرش عضویت متقاضیان به دلیل  عدم احراز شرایط عضویت توسط هیئت مدیره و یا تعلیق عضویت اعضا توسط بازرس/ بازرسان در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح می شود و تصمیمات مجمع در این زمینه قطعی است.
 

تبصره 3: در صورتی كه هر یك از اعضا شرایط عضویت انجمن صنفی را از دست دهد؛ از عضویت در انجمن صنفی مستعفی شناخته می شود، لیكن ملزم به انجام تعهدات قبلی است.
 

 

ماده 6: موارد تعلیق یا محرومیت از عضویت انجمن صنفی:
 

عدم پرداخت به موقع حق عضویت تعیین شده با توجه به ماده 9 این اساسنامه (با اعلام مسوولان مالی انجمن صنفی).
 

عدم رعایت مفاد این اساسنامه و توصیه‌ها و تصمیمات قانونی هریك از اركان انجمن صنفی (با اعلام هیئت مدیره انجمن).
 

از دست دادن شرایط مندرج در ماده 5 این اساسنامه.
 

آرای قطعی صادره از سوی مراجع قضایی كشور.

 

تبصره: در موارد بندهای 1 و 2، عضویت شخـص مورد نظـر تا تشكیل مجمع عمومی به حالت تعلیق درآیدوتارفـع تعلیـق، درمجمـع عمومی حق رای نخواهـدداشت.

 

ماده 7: منابع مالی انجمن صنفی:
 

 ورودیه برای هر عضو كه فقط برای یك باردریافت می‌گردد و مبلغ آن 20000 تومان معین گردید.
 

 حق عضویت ماهیانه/سالیانه كه مبلغ آن 1000 تومان تعیین گردید.
 

كمك‌های مالی داوطلبانه اعضا در حد توانایی به اختیار كمك دهنده.
 

 

تبصره 1: قبول و دریافت كمك‌های مالی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیر عضو منوط است به اطلاع كتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
 

تبصره 2: انجمن صنفی دارای حداقل 3 دفتر با عنوانهای دفتر عضویت و دفتر امورمالی و دفتر صورتجلسات هیئت مدیره  می‌باشد.
 

ماده 8: كلیه اعضا باید باتوجه به ماده 7 حق عضویت خود را مرتباً به خزانه‌دار پرداخت و یا به حساب بانكی كه انجمن صنفی تعیین و اعلام می‌كند واریز و رسید بانكی را به خزانه‌دار تسلیم نمایند.
 

تبصره 1: دریافت و جمع‌آوری حق عضویت و سایر منابع مالی باید به موجب قبض‌های چاپی شماره‌دار باشد و به امضای رییس هیئت مدیره و خزانه دار انجمن صنفی برسد.
 

تبصره 2:  مبالغی كه به عنوان ورودیه و حق عضویت دریافت می‌شود؛ قابل استرداد نیست.
 

تبصره 3: هیئت مدیره نمی‌تواند منابع مالی انجمن صنفی را خارج از حدود مقرر در این اساسنامه به مصرف برساند.
 

 

ماده 9: چنانچه هر یك از اعضا در مدت حداكثر 3 بعد از موعد مقرر از پرداخت حق عضویت خودداری نماید، از طرف خزانه‌دار به وی اخطار كتبی داده می‌شود. چنانچه از تاریخ اخطار، حداكثر ظرف یك ماه  بدون عذر موجه اقدام به پرداخت حق عضویت عقب افتاده ننماید، با تصویب هیئت مدیره، عضویت شخص مذکوردرانجمن صنفی، به حالت تعلیق در می آید. اخراج یا قبول مجدد عضویت آنان از اختیارات مجمع عمومی عادی می‌باشد.

تبصره:  تشخیص موجه بودن عذر اعضای مورد نظر با هیئت مدیره خواهد بود.

 

 

 

ماده 10: اركان انجمن صنفی عبارت است از:
 

مجمع عمومی
 

هیئت مدیره
 

 بازرس یا بازرسان

 

مجمع عمومی، حدود وظایف و اختیارات آن:

 

ماده 11 – مجمع عمومی كه عالی‌ترین ركن انجمن صنفی است، از اجتماع اعضا به دو صورت عادی وفوق العاده تشكیل می گردد.
 

تبصره 1 – برای تشكیل مجامع عمومی عادی و فوق العاده، هیئت مدیره موظف است، نسبت به دعوت اعضاء به وسیلهدعوت نامه کتبی یا روزنامه کثیرالانتشار كه در آن، روز، ساعت، مكان تشكیل و دستورجلسه به طور روشن قید شده باشد، اقدام نماید. بدیهی است، از تاریخ دعوت اعضا تا تشكیل مجمع عمومی و همچنین بین دو مرحله مجمع عمومی، باید حداقل 20 روز فاصله باشد و حداكثر این فاصله نباید از 45 روز تجاوز نماید.
 

تبصره2 – دعوت مجامع عمومی به تصویب هیئت مدیره خواهد بود و در صورت استنكاف هیئت مدیره، بازرس یا بازرسان می توانند راساً نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند. همچنین در صورت خودداری بازرس یا بازرسان، حداقل یك چهارم اعضا می توانند مجمع عمومی را دعوت نمایند.
 

تبصره 3– دعوت كنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق العاده، مكلفند موضوع و تاریخ تشكیل مجمع عمومی را حداقل 20 روز قبل از تشكیل، طی دعوتنامه كتبی به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی  اعلام نمایند.
 

تبصره 4 – اخذ رای در جلسات مجامع عمومی علنی است مگر در مورد انتخاب هیئت مدیره، هیئت داوری و بازرسان و سایر مواردی كه مجمع تصویب نماید، به طور كتبی و مخفی به عمل خواهد آمد.
 

تبصره 5 – هر یك از اعضای مجمع عمومی می تواند وكالت یكی دیگر از اعضا را بر عهده گیرد.
 

ماده 12- مجمع عمومی عادی هر سال یك بار با حضور دست كم نصف به علاوه یك اعضا رسمیت می یابد و چنانچه مجمع عمومی بار اول به نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یك سوم اعضا رسمیت خواهد یافت.
 

تبصره 1 – مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص ودعوت هیئت مدیره یا بازرسان یا یک چهارم اعضا به طور فوق العاده تشكیل می گردد. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی می باشد و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز، همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود.
 

تبصره 2: تصمیمات مجامع عمومی عادی در كلیه مراحل، با اكثریت نصف به علاوه یك آرای حاضران معتبر است، مگر در موارد انتخاب هیئت مدیره و بازرسان كه با اكثریت نسبی آرای حاضران نافذ خواهد بود.


 

ماده 13: وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارتست از:

 

استماع گزارش هیئت مدیره وبازرس یا بازرسان در مورد كارهای انجام شده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب آن و همچنین اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مربوط به برنامه های سال جاری و آتی انجمن صنفی.
 

استماع، رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب گزارش مالی خزانه دار و بودجه آتی انجمن صنفی.
 

دادن رهنمود و تصویب سیاستهای كلی و تعیین خط مشی و برنامه های آتی انجمن صنفی.
 

تعیین نحوه اطلاع رسانی به اعضا درخصوص دعوت به مجمع عمومی وسایر موارد.
 

بررسی و تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن صنفی كه صلاحیت آنان از سوی هیئت مدیره تأیید نشده باشد.
 

 رسیدگی نهایی به اعتراض كسانی كه طبق مقررات انضباطی این اساسنامه، از عضویت انجمن صنفی معلق یا سلب عضویت شده اند (موضوع ماده 6 اساسنامه).
 

تفویض اختیار به هیئت مدیره در مورد انعقاد پیمانهای دسته جمعی در جهت استیفای حقوق و خواست های قانونی اعضا.
 

 ایجاد كمیته ها و همكاری در جهت تأسیس و تقویت شرکتهای تعاونی و سایر مراکز مرتبط.
           

 انتخاب وعزل انفرادی ودسته جمعی اعضای هیئت مدیره و بازرسان انجمن صنفی.
 

 تعیین میزان ورودیه و حق عضویت اعضا و یا تغییر آن.
 

 اتخاذ تصمیم در مورد پیوستن به انجمن های صنفی دیگر به منظور تشكیل و یا عضویت در كانون انجمنهای صنفی مربوط و یا خارج شدن از كانون های مذكور (تفویض اختیار به هیئت مدیره).

 

ماده 14:مجمع عمومی فوق العاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد موضوع ماده 15، با حضور دست كم نصف بعلاوه یک اعضا تشكیل خواهد شد. چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود؛ در مرحله دوم با حضور حداقل یك سوم اعضا رسمیت می یابد و در هر حال تصمیمات آن اعم از مرحله اول یا دوم، با اكثریت دو سوم آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
 

ماده 15: وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده عبارتست از:

 

 طرح و تصویب اصلاحات اساسنامه.
 

انحلال انجمن صنفی و انتخاب هیئت تصفیه.

 

تبصره: پیشنهادها در زمینه تغییر یا اصلاح اساسنامه، باید به طور مشخص و كتباً حداقل 20 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به اطلاع كلیه اعضا و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی رسانده شود.

 

ماده 16: پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسه‌ مجمع عمومی توسط رییس یا یكی از اعضای هیئت مدیره، بلافاصله هیئت رییسه مجمع مركب ازدست کم یك رییس، یك نایب رییس و یك منشی از بین اعضای حاضر با رأی اكثریت اعضاء انتخاب و اداره‌ جلسه را بر عهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیئت مدیره و بازرسان یا یكی از آنها نیز در دستور كار مجمع عمومی باشد؛ دو نفر دیگر نیز به عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رای اكثریت اعضا انتخاب می شوند.

 

تبصره 1: اعضای هیئت رئیسه و نظارت بر انتخابات نباید كاندیدای عضویت در هیئت مدیره و بازرسان باشند (مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی كه  تعداد حاضران در مجمع عمومی کمتراز 50 نفر باشد).
 

تبصره 2: برگزار كنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق العاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن صنفی را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند.
 

تبصره 3:  هیئت رییسه و نظارت بر انتخابات، مكلفند در پایان رای گیری، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب حائزان اكثریت آرا، اعضای اصلی و علی البدل هیئت مدیره، هیئت داوری و بازرسان اصلی و علی البدل را طی صورتجلسه تعیین نمایند.
 

تبصره 4: هرگاه در مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیئت رییسه مجمع با تصویب اكثریت اعضا می تواند اعلام تنفس نموده، تاریخ جلسه بعدی را كه حداكثر از سه هفته متجاوز نباشد؛ معین كند. تمدید جلسه، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشكیل جلسه همان نصاب قبلی می باشد كه در صورت عدم تشكیل، در مرحله بعدی، مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار خواهد شد.
 

ماده 17: چنانچه اعضای شركت كننده در انتخابات ظرف یك هفته از تاریخ تشكیل مجمع عمومی با ذكر دلایل به چگونگی انجام انتخابات كتباً اعتراض نمایند، هیئترییسه و نظـــارت بر انتخابات مكلف خواهند بود، حداكثر ظرف یك هفته از تاریخ رویت اعتراض، به آن رسیدگی و نتیجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعضای معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند.
 

تبصره: چنانچه اعتراض رسیده وارد باشد، هیئت رییسه و نظارت، ابطال مجمع عمومی یا تصمیم متخذه مورد اعتراض را اعلام و به ترتیب مقرر در اساسنامه، نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید آن، اقدام خواهد شد.
 

 

هیئت مدیره و وظایف و اختیارات آن

 

ماده 18: هیئت مدیره دارای 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل بوده كه از بین كاندیداهای واجد شرایط، با رأی كتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی، برای مدت 3 سال انتخابمی گردند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی در صورت حفظ شرایط لازم، بلامانع است.

 

ماده 19: هیئت مدیره مكلف است، پس از قطعیت انتخابات، ظرف یك هفته اولین جلسه خود را تشكیل و از بین خود، یك رییس، یك نایب رییس و یك خزانه دار و همچنین از بین اعضای اصلی  هیئت مدیره یا خارج از آن یك دبیر انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارك مالی و اوراق تعهد آور (رئیس، خزانه دار و یكی دیگر از اعضای هیئت مدیره) را طی صورتجلسه ای به اطلاع اعضا برساند و نسخه ای از صورتجلسه مذكور را به همراه مدارك ذیل به منظور انجام تشریفات ثبت، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  تسلیم نماید.

 

ماده 20: جلسات عادی هیئت مدیره با حضور  اكثریت اعضا (حداقل 3 نفر) رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرا اكثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنین برحسب ضرورت، بنا به دعوت رییس، نایب رییس یا 3 / 1 اعضای هیئت مدیره بطور فوق العاده تشكیل می گردد.

 

تبصره 1: برنامه زمانی ومكان برگزاری جلسات و نحوه دعوت از اعضای هیئت مدیره در اولین جلسه هیئت مدیره تعیین خواهد شد.

 

تبصره 2: خدمات هیئت مدیره افتخاری است، مگر اینكه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ و به تصویب برساند.

 

تبصره 3: غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، بدون ارایه عذر موجه بعنوان استعفای شخصی از سمت هیئت مدیره تلقی می گردد و عضو یا اعضای علی البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد. تشخیص موجه یا غیرموجه بودن عذر برعهده هیئت مدیره خواهد بود.

 

ماده 21: هیئت مدیره موظف است حداكثر ظرف یك ماه پس از به ثبت رسیدن مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهینامه ثبت انجمن، به نام انجمن و با امضای مشترك صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارك مالی انجمن، در بانك یا بانك های كشور حساب باز نموده و وجوه متعلق به انجمن را در آن واریز نماید.

 

ماده 22: كلیه مكاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیئت مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و كلیه اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور كه به تصویب هیئت مدیره رسیده باشند با امضاء مشترك صاحبان امضای مجاز و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.

 

ماده 23: در صورت استعفا، از دست دادن شرایط، سلب عضویت یا غیبت غیر موجه اعضای هیئت مدیره در سه جلسه متوالی یا 5 جلسه متناوب، اعضای علی البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد. هیئت مدیره مكلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید.

 

تبصره 1: مادامی كه اكثریت اعضای هیئت مدیره، سمت خود را حفظ نموده باشند انتخابات تكمیلی برای باقیمانده دوره برگزار می گردد.

 

تبصره 2: در صورت استعفـا، فوت، از دست دادن شرایـط یا سلب عضـویت اكثریت اعضای هیئت مدیره، انتخابات هیئت مدیره باید تجدید گردد. حداکثر ظرف 2 ماه بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اخطار می دهند. یك سوم اعضای انجمن صنفی موظفند مجمع عمومی را جهت انجام انتخابات دعوت نمایند. به هر حال چنانچه ظرف 6 ماه در این زمینه اقدامی صورت نگیرد، بازرس یا بازرسان مکلفند انحلال انجمن را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.

 

تبصره 3: درصورت استعفا یا سلب عضویت هركدام از اعضای هیئت مدیره یا بازرسان كه منجر به تجدید انتخابات هیئت مدیره و بازرسان شود، فرد مستعفی یا سلب عضویت شده در اولین انتخابات نمی تواند كاندیدا شود.

 

ماده 24: هیئت مدیره موظف است دست كم سه ماه پیش از پایان دوره اعتبار قانونی، درمورد دعوت مجمع عمومی به منظور تجدید انتخاب مسئولان انجمن صنفی اقدامات لازم را بعمل آورد.

 

تبصره: هیئت مدیره پس از پایان دوره ماموریت، تا تعیین هیئت مدیره جدید، مسوول حفظ كلیه دارائیها و اموال و اسناد و مدارك انجمن صنفی خواهد بود.

 

ماده 25: سایر وظایف و اختیارات هیئت مدیره:

 

تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن صنفی (دفاتر مالی – عضویت و صورتجلسات هیئت مدیره).
 

اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی.
 

دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی.
 

بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه دار و پیشنهاد آن به مجمع عمومی.
 

تشكیل مرتب و به موقع جلسات هیئت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی.

 

تعیین محل اقامتگاه قانونی و دفتر مركزی انجمن صنفی.
 

 انتخاب ومعرفی نماینده به مراجع ذیصلاح برای موارد خاص و معین.

 

بررسی وضع مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه های جاری و ضروری آن.
 

همكاری درجهت تاسیس و تقویت شركتهای تعاونی و ایجاد امكانات رفاهی برای اعضا.
 

وكالت و نمایندگی انجمن صنفی در مراجع قانونی، حقوقی، قضائی، دستگاههای دولتی و ملی درحدود مقررات این اساسنامه.
 

اتخاذ تصمیم در مورد پیمانهای دسته جمعی و بررسی وتصویب آیین نامه های داخلی.
 

تهیه گزارش عملكرد هیئت مدیره و ارایه آن به مجمع عمومی.
 

تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شركت در جلسات مراجع حل اختلاف و كمیته های مختلف نظیر حفاظت فنی و بهداشت كار و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی.
 

تشكیل كمیته های مختلف (در صورت لزوم) از قبیل- كمیته حل اختلاف، كمیته عضویت، كمیته تداركات و پشتیبان، كمیته امور حقوقی، كمیته رفاهی و سایر كمیته ها.
 

تصویب عضویت در كانون انجمن های صنفی مربوط براساس بند 11 ماده 13.
 

 

ماده 26: وظایف رییس هیئت مدیره:
 

مراقبت در حسن جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیئت مدیره به تشكیل مرتب جلسه.
 

اداره جلسات هیئت مدیره وتنظیم صورتجلسه ها با همكاری منشی جلسه.
 

ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی وهیئت مدیره به دبیر وسایر مسئولان انجمن صنفی، جهت اجرا و پی گیری آن.
 

امضای كلیه قراردادها و احكام استخدامی كارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسوولان انجمن صنفی كه با تصویب هیئت مدیره استخدام یا به كار گمارده خواهند شد.
 

امضای كلیه چك ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور به اتفاق خزانه دار و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.

 

امضای كارت های عضویت اعضا باتفاق خزانه دار انجمن.
 

 انجام سایر اموری كه به موجب اساسنامه بر عهده رییس قرار دارد.
 

تبصره1: قسمتی از وظایف رییس هیئت مدیره كه مربوط به امور اداری می باشد، قابل واگذاری به دبیر انجمن خواهد بود.

 

تبصره 2: در غیاب رییس هیئت مدیره، نایب رییس انجام وظایف بند های 1 و 2 و 3 را بعهده خواهد داشت.

 

ماده 27: هیئت مدیره نسبت به استخدام دبیر از بین اعضای اصلی هیئت مدیره یا خارج از آن اقدام می نماید. با پایان اعتبار هیئت مدیره، رابطه استخدامی دبیر با كانون نیز ملغی می شود.

 

تبصره:  دبیرخانه انجمن صنفی تحت مسوولیت مستقیم دبیرانجمن و زیر نظر هیئت مدیره به منظور اداره تشكیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیئت مدیره در مركز اصلی انجمن صنفی دایر و می تواند دارای كاركنانی باشد كه بنا به پیشنهاد رییس هیئت مدیره یا دبیر و تصویب هیئت مدیره، به كار گمارده می شوند.

 

ماده 28: وظایف و اختیارات دبیر:
 

دبیر در صورت تفویض از طرف هیئت مدیره، دارای وظایف به شرح ذیل خواهد بود:
 

حفظ و نگهداری كلیه اسناد و مدارك و صورتجلسات و سوابق اعضا و دفاتر انجمن صنفی.
 

انجام مكاتبات اداری و جاری انجمن صنفی.
 

امضای اسناد و مدارك مالی و اوراق تعهد آور به همراه خزانه دار.
 

تهیه و صدور و ابلاغ دعوتنامه ها و امضای كارت های عضویت اعضا باتفاق خزانه دار انجمن صنفی.
 

تهیه دفاتر «عضویت» و «امور مالی» با نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و همچنین دفاتر اندیكاتور و ثبت و صدور نامه ها.
 

تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.
 

ابلاغ اساسنامه و بخشنامه ها و شیوه نامه های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسوولان و اعضای انجمن صنفی.
 

 مهیا ساختن مكان تشكیل جلسات مجامع عمومی، هیئت مدیره و بازرسان.
 

 ابلاغ مصوبات و تصمیمات اركان انجمن صنفی و احكام و نامه های واصله از مراجع قانونی و دستگاه های اداری به مسوولان مربوط.
 

 انجام سایر اموری كه به نحوی از انحاء با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.
 

تبصره:كاركنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیئت مدیره مسوول هستند.
 

ماده 29: وظایف و اختیارات خزانه دار:

 

خزانه دار مسوول امور مالی انجمن صنفی بوده ودارای وظایف واختیاراتی به شرح ذیل است:
 

 امضای كلیه چك ها و اسناد و اوراق تعهد آور به اتفاق رییس هیئت مدیره یا یكی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.
 

 اداره امور مالی انجمن صنفی، تهیه و تنظیم دفاتر واسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حسابهای انجمن صنفی.
 

رسیدگی به صحت اسناد و مدارك تنظیم شده در مورد كلیه دریافتها و پرداختها و تایید و امضای صورتحسابهای مربوط.
 

امضا و صدور كارت عضویت اعضا و به اتفاق رییس هیئت مدیره یا دبیر.
 

نظارت برخرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی ومسوولیت درحفظ اموال منقول، غیر منقول، وجوه، اسناد، مدارك مالی وصحت معاملات انجمن صنفی.
 

ثبت كلیه دریافتی ها وهزینه های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.
 

پیش بینی بودجه و هزینه های یك ساله انجمن صنفی و تسلیم آن به هیئت مدیره جهت ارایه به مجمع عمومی.
 

 

تبصره 1:  خزانه دار موظف است هر سال قبل از تشكیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن صنفی را جهت ارایه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رییس هیئت مدیره، رونوشت آن را در اختیار بازرسان قرار دهد.

 

تبصره 2: خزانه دار موظف است درهر مورد بنا به تقاضای بازرسان،كلیه دفاتر واسناد مالی انجمن صنفی را برای رسیدگی در محل انجمن صنفی در ازای رسید و برای مدت معین، در اختیار آنان قرار دهد.

 

بازرس یا بازرسان حدود وظایف و اختیارات آنان

 

ماده30: بازرسان انجمن صنفی، متشكل از 1 نفر بازرس اصلی 1 نفر بازرس علی البدل كه با رای مستقیم و مخفی اعضا از بین كاندیداهای واجد شرایط عضو انجمن صنفی برای مدت 1 سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی مشروط به حفظ شرایط لازم بلامانع است.

 

تبصره: در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت آنها بازرس یا بازرسان علی البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده دار وظایف آنان خواهند بود.

 

 

ماده 31: وظایف و اختیارات بازرسان:
 

 نظارت بر كلیه اقدامات هیئت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در كلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق العاده.
 

رسیدگی و نظارت به دفاتر واوراق و اسناد مالی و هزینه های انجمن صنفی و مراقبت درحسن جریان امور مالی و اداری انجمن صنفی.
 

پیگیری و رسیدگی به شكایات اعضا و در صورت لزوم تهیه گزارش و ارایه به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و همچنین ارایه رونوشت گزارش به هیئت مدیره یا مجمع عمومی (حسب مورد).
 

رسیدگی و اظهار نظر درمورد گزارش مالی جهت ارایه به مجمع عمومی.
 

اقدام به دعوت و تشكیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.
 

شرکت در جلسات هیئت مدیره(درصورت لزوم)، بدون داشتن حق رای.
 

تبصره: بازرس/بازرسان باید پیش از تاریخ تشكیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی و كلیه محاسبات انجمن را رسیدگی ونظر مثبت یا منفی خود را به دبیرخانه كانون تسلیم دارند. همچنین بازرس/بازرسان ملزم هستند خلاصه اقدامات خود را مكتوب نموده تا در مواقع نیاز به مجمع عمومی (گزارش سالانه)، یا وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی ارایه نمایند.

 

 

 

ماده32: كاندیداهای عضویت در هیئت مدیره، هیئت داوری و بازرسان باید دارای شرایط زیر باشند:
 

تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
 

التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
 

عدم وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی غیرقانونی.
 

نداشتن محکومیت قطعی كیفری موثر.
 

عدم اشتهار به فساد اخلاق.
 

عدم اعتیاد به مواد مخدر.
 

قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه.
 

اقامت در حوزه فعالیت  انجمن.
 

پرداخت ورودیه و حق عضویت تعیین شده به طور مرتب.
 

داشتن حداقل 20 سال تمام.

 

ماده 33: در اجرای ماده  18 آیین نامه انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط، به منظور ثبت و آموزش اعضا، هر دوره حداقل ... درصد حق عضویت دریافتی از اعضا به حساب اعلام شده از طرف اداره كل سازمانهای كارگری و كارفرمایی واریز خواهد شد.

 

ماده 34: در صورت بروز اختلاف بین اعضای هیئت مدیره با یكدیگر یا هیئت مدیره با بازرسان و یا اعضای انجمن صنفی با هریك از اعضای هیئت مدیره یا بازرسان، حل آن می تواند در وهله اول از طریق هیئت داوری صورت گیرد. به این منظور در صورت درخواست هریك از طرفین اختلاف، مجمع عمومی فوق العاده با رعایت مقررات مربوط تشكیل و از بین خود 3 یا 5 نفر را جهت حل اختلاف انتخاب می نماید. در صورت عدم پذیرش رای هیئت داوری از سوی طرفین اختلاف، مطابق مواد این اساسنامه و مقررات مربوط اقدام می شود. هیئت داوری پس از صدور رای خود، منحل می گردد.

 

ماده 35: مسوولان انجمن صنفی، مكلفند هر نوع مدارك، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی را جهت بررسی در محل انجمن صنفی یا خارج از آن، در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.

 

ماده 36: انجمن صنفی در موارد زیر منحل می گردد:

 

در صورت تصویب مجمع عمومی فوق العاده.
 

گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیئت مدیره و عدم  تجدید انتخابات آن.
 

 در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی كشور.

 

تبصره1: انحلال انجمن صنفی، موجب تضییع حق یا اسقاط تكلیف دو طرف قرار داد منعقده قبلی نخواهد بود.

 

تبصره 2: چنانچه انجمن صنفی بنا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده منحل گردد، مجمع مذكور مكلف است در همان جلسه از بین اعضای با سواد و با سابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 یا 5 نفر به عنوان اعضای هیئت تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید.

 

تبصره 3: چنانچه انجمن صنفی به لحاظ عدم تجدید انتخابات هیئت مدیره در مهلت مقرر قانونی یا براساس رای مراجع قضایی منحل گردد و تشكیل مجمع عمومی فوق العاده امكانپذیر نباشد حداكثر ظرف دو هفته بازرسان و رییس هیئتمدیره با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وظیفه را عهده دار خواهند شد. درصورت عدم وجود، حداكثر ظرف دو هفته باید هیئت تصفیه ای مركب از 3 یا 5 نفر از اعضای با سواد و با سابقه و مطلع انجمن با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشكیل گردد.

 

ماده 37: چنانچه حداكثر تا پایان دوره اعتبار هیئت مدیره، نسبت به تشكیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیئت مدیره اقدام نشده باشد، بازرس یا بازرسان نسبت به تشكیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضا اخطار می دهند. پس از اخطار بازرس یا بازرسان، یك سوم اعضای انجمن صنفی حداكثر تا شش ماه فرصت دارند نسبت به تشكیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند و چنانچه در این مدت (حداكثر 6 ماه پس از پایان دوره اعتبار هیئت مدیره) تجدید انتخابات صورت نگرفته باشد، بازرس یا بازرسان مكلف هستند انحلال انجمن صنفی را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و در صورت دارا بودن عضویت كانون، به كانون ذیربط اعلام نمایند.

 

ماده 38: هیئت تصفیه مكلف است حداكثر ظرف شش ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی به كلیه حسابهای انجمن صنفی رسیدگی نموده، فهرست كاملی از كلیه دارایی های انجمن صنفی اعم از وجوه نقدی و اموال منقول و غیر منقول و همچنین صورتی از بدهی های انجمن صنفی را تهیه نموده، دارایی انجمن صنفی را پس از تسویه كلیه حسابهای بدهكاران و بستانكاران و تأدیه بدهی ها، ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه ای مابقی در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار هیئت تصفیه منتخب اعضا قرار دهند و در صورت عدم وجود به تشکل های کارگری و کارفرمایی اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان واگذار شود.

 

ماده 39: هر گونه ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه، تابع نظر وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی می باشد.

 

ماده 40: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.

 

ماده 41: مهلت های مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطیل خواهد بود.

 

این اساسنامه در 3 فصل و 41 ماده و 36 تبصره در تاریخ 19 / 6 / 1392 با اكثریت آرا به تصویب مجمع عمومی عادی مورخ 19 / 6 / 1392 انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری شهرستان کاشان رسید.

 

دانلود فایل پی دی اف اساسنامه انجمن

hits1785بازدید


سفره خانه سنتی عباسی کاشان